Nederland afwezig?

EUPaviljFoodapestStamp.jpg
Nederlanders zijn overal er als de kippen bij als het om handel gaat. We zijn er om bekend, misschien zelfs wel berucht. Het was dus een vreemde gewaarwording dat afgelopen november op de Foodapest Beurs 2006, de grote Levensmiddelen Beurs in Boedapest, amper een teken van Nederlandse handel te bespeuren viel.
In de Expo-hal, tussen de grote paviljoens van België, Frankrijk, Spanje en Italië en de andere aanwezige landen was Nederland niet te vinden. Althans, zo leek het op het eerste gezicht. De enige keer dat groot de naam 'Nederland' te zien viel was in het paviljoen van de Europese Unie, waarin de EU met veel luxe brochures, rapporten de ingewikkelde droge regels verpakt in een sappig jasje aan Hongaarse producenten en afnemers probeerde uit te leggen. Op de panelen van dit paviljoen vormde het woord 'Nederland' samen met die van de andere EU landen, een leuk grafisch trucje. Maar Hollandse handelslui waren niet op de beursvloer te zien, zelfs geen blonde Hollandse kaasmeisjes. Of liepen ze misschien incognito rond?

Spuit elf
Na goed kijken en spreken met diverse standhouders blijkt dat Nederlanders wel degelijk aanwezig waren. Niet in levende lijve maar op de achtergrond, via verschillende bedrijfsconstructies met dochters gevestigd in Hongarije of in de omringende landen. Nederlanders hebben in veel Hongaarse bedrijven wel ergens hun vinger in gestoken. Volgens een van de Hongaarse standhouders uit de internationale zadenbranche, voortgekomen uit Nederlandse zadenhandels, met nu een hoofdkantoor voor Midden-Europa in Hongarije, zouden we al lang en breed de meest strategische posities in hebben ingenomen. Tot een jaar of vier geleden zag hij dat Nederlandse bedrijven altijd sterk vertegenwoordigd waren op deze beurs. Die bedrijven hebben zich toen of gevestigd in Hongarije, of ze zijn al weer verder getrokken naar de landen van Oost-Europa waar meer te pionieren valt. Ze hebben inmiddels zo'n sterke positie dat het niet meer interessant is om nog op de beurs te staan. Landen als Oostenrijk, België en Spanje komen er, zoals hij zegt, als spuit elf achteraan. Hoewel Oostenrijk natuurlijk wel een grote jongen is. Vanuit Wenen wordt veel bepaald op de Midden-Europese markt, vooral in het kleinere maar luxe marktsegment.

ImreKomKom1Stamp.jpg
Choco Hit

Ook Márk Dani van Goodwill Kft.,tussenleverancier van chocoladeproducten en speciale benodigdheden voor de patisserie, pakt een stuk van dit marktsegment. De Hongaarse markt krijgt meer en meer behoefte aan luxe producten die door gespecialiseerde midden- en kleinbedrijven worden geproduceerd. Veel daarvan komt vooralsnog uit het buitenland en ook uit Nederland. Márk Dani heeft sterke banden met Nederland, een groot deel van zijn waren komt er vandaan. De Nederlandse producenten hoeven er dus niet zelf niet te gaan staan. En de firma Unifine, met een groot en imposant paviljoen, blijkt na wat speurwerk ook al Nederlands. Niet meteen zichtbaar, maar deze dochter in Hongarije wordt gestuurd vanuit Brabant en zo drukt dit Nederlandse bedrijf een grote stempel op de Hongaarse markt voor producten voor banketbakkerij en chocolaterie. Chocolade blijkt sowieso een hot item in Hongarije. Een van de grootste beurs-eilanden was dat van de 'Chocolade Club'. Hier stonden tientallen leveranciers en producenten bij elkaar en werden verschillende presentaties gehouden. De standhouders in het Belgische en Franse paviljoen bleven daar niet bij achter, want met kwalitatief hoogstaande en erg mooie producten waren ze goed vertegenwoordigd.

Goudblonde kaaskoppen
Niet alleen chocolade is een gewild product, ook nieuwe soorten thee, snoep en snacks, bio-producten, tropische producten, luxe kaassoorten en delicatessen, zeevis en zeevruchten zijn nu veel gevraagd. Na de invasie van grote agrarische bedrijven en de levensmiddelenindustrie in de jaren negentig met de daarmee gepaard gaande overnames van Hongaarse bedrijven en hun eigen merken, is de tijd aangebroken voor kleinere bedrijven met een ander aanbod. Ook Nederland weet via Hongaarse agenten, dochterondernemingen en andere kanalen deze luxe waren af te zetten. De spoeling is echter nog dun en de marges klein, een dure standplaats op een beurs is niet altijd een goede investering. Aan de rand van de beursvloer op een pad waar weinig bezoekers kwamen, was toch een stukje Nederland te zien. Een beetje verscholen achter Hongaarse producten zag je de vertrouwde kleur geel van Nederlandse kaas. De agent van Frico Cheese zat er een beetje verloren bij. Maar dat was schijn, want Frico is een onderdeel van Friesland Foods en dat bedrijf heeft in Midden-Europa de voeten al lang aan de grond. Ze pionieren lekker richting Oost-Europa en verder. Hongarije hoeft niet meer te worden veroverd en zaken doen gaat via andere kanalen. Want hoewel niet altijd zichtbaar, of slechts met een klein hoekje met kaas, Nederlanders zijn overal aanwezig. Onze goudblonde kaaskoppen stralen achter alle wolken vandaan. Daar valt niet aan te ontkomen.

©TdS 2006

Achtste Foodapest Beurs 2006, 21 t/m 24 november 2006
Beursorganisatie: Hung Expo Zrt., Budapesti Vásárközpont
I.s.m.: Hongaarse Federatie voor de Levensmiddelenindustrie (ÉFOSZ)
Oppervlakte: 13.700 m2
Aantal standhouders: 650 uit 27 landen
Uit Hongarije: 60%
Andere landen: 40%

Waarvan:
Food & Bevarages: 65%
Machines & apparatuur: 14%
Verpakkingsindustrie 10%
Overige: 11%

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in: Hongarije in Zaken december 2006

Creative Commons Licentie
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing